tisdag 7 december 2010

Vår hall

Jag kom på att jag inte visat er hur vår hall blev när den blev klar. Riktigt klar är den inte riktigt ännu, det saknas ett trappräcke och lite taklister som ligger färdigmålade ute i garaget, de ska bara sågas och sättas upp. Vi har inte riktigt bestämt oss för vilket räcke vi ska ha, men det lutar åt ek, precis som trappstegen. jag är jättenöjd med resultatet och att hela hallen blev så mycket större genom att vi bara satte för en dörröppning och öppnade upp lite.

Här kommer det lite bilder på före och efter. Eftersom Roine jobbar så kan han inte hjälpa mig med photoshop så nu blir det bara uppradat.

Trappstegen kommer från Lundbergs och eftersom stegen inte är billiga så rekommenderar jag att ni som funderat på att skaffa detta anlitar en snickare, om ni inte har en superhändig karl hemma. Det tycker visserligen jag att jag har, men inte ens han ville göra det;). Min systers kille (vad fjantigt det låter) är golvläggare och han gör helst inte sådant här heller och på Bygg och Interiör så har de utbildat en kille enbart för detta. Trappstegen kostar ca 1000 kr/st så det blir dyrt vid felsågningar. Vår trapp gick på 10 400 kr utan snickaren, men fint blev det. Vi valde att enbart lägga planstegen och inte sättstegen, där satte vi MDF och målade den vit.



Toalettdörren har blivit utbytt (ett lås måste inhandlas) och där garderoben står nu var det innan en dörröppning in till lekrummet. Det är meningen att det ska vara skjutdörrar där någon gång framöver, men det är inte lätt att hitta några som passar detta mått. Men under tiden får den gamla garderoben stå där, den passade väldigt bra där så länge.

Innan stod garderoben där spegeln sitter och stack då ut väldigt långt i hallen. Efteråt blev hela hallen mycket rymligare när den försvann.

Den högra väggen på bilden har vi sågat bort ca 20-30 cm av väggen. Så istället för en portal blev det raka kanter och en luftigare hall.



Det här gamla fönstret har vi satt över och det ska tas bort, tyvärr så kom det lite snö i vägen. Så det får nog sitta kvar till våren, jag tror inte Roine är så sugen på att ta bort det nu och sätta dit ny panel. Ni kanske tycker att det är idiotiskt att ta bort ett fönster, men eftersom det inte släpper in så mycket ljus och vi behöver all golv- och väggyta vi kan få så valde vi att ta bort det.


Istället fick denna tavla sitta där på väggen. Den har jag beställt härifrån och hon har så mycket fint. Maja har en tavla sedan tidigare därifrån. Vi valde färg, text, antal figurer och hur de skulle se ut. Så ett tips på presenter till födelsedagar, dop eller varför inte jul. Jag ska beställa en med siffror och bokstäver till Hilma, kanske blir det till hennes födelsedag, för billiga är de inte=).

"Välkommen till huller och buller och familjen Larsson/Svensson."


Så blev vår hall när den var (nästan) klar, nu ska toaletten få sig ett skönhetslyft, men det får vänta till våren.

Inga kommentarer: