söndag 19 december 2010

Nu är sista ljuset tänt och snart är det jul!

Idag har vi städat en hel del och plockat fram resten av alla tomtar, vi har inte så många (läs fina). De tomtar som jag fick när jag var liten är inte riktigt så fina som jag minns att de var då. Nu är de framme och dammsugaren får nog göra sitt en eller ett par gånger till innan julafton. Annars är allt så gott som klart, de allra sista julklapparna som vi har hemma är inslagna och så har vi kokat kola med ingefära. Så om Hilma är lite piggare imorgon ska hon och Roine åka och köpa gran, men den får nog inte komma in förrän på onsdag.

Hilma har varit jättehängig idag med, men blev lite piggare framåt kvällen när vi ÄNTLIGEN lurat i henne lite alvedon. Igår var det en rejäl match mellan Hilma och Roine och mig, en hel del sparkar och slag (från Hilma) innan vi höll fast henne och tvingade i henne det i en medicinspruta. Det är inte ens värt att bråka så med henne, så idag fick hon bara alvedon när febern var närmre 40 grader.

En lite piggare Hilma efter att alvedonen börjat verka.
-
Maja har under de senaste dagarna börjat släppa taget och står nu helt själv. Dock lite ovetande om vad hon egentligen gör, för så fort hon kommer på vad hon gör så sätter hon sig ner. Lyckades fånga detta på bild två gånger under kvällen, inte de bästa bilderna - eftersom man inte har så lång tid på sig att ta ett kort.
Hon har dessutom börjat klappa händerna, så söt så. Jag blev lite snopen när jag såg att hon gjorde det, trodde inte man klarade det när man var 10 månader!? Man glömmer så fort, jag kommer knappt ihåg någonting från när Hilma var liten förutom det man har på bild eller nedskrivet. Är det bara jag som känner att man fått sämre minne efter att man fått barn, kan det vara att man inte längre bara behöver hålla redan på sig själv utan två till!?

En galen Maja, som klappar händerna!

Vår duktiga tjej!

2 kommentarer:

Nissetroll sa...

Jag vet att de har frågat på 10-månaderskollen om de har kunnat klappa händerna. Ingen av mina har dock kunnat det, men det måste väl vara i den åldern man kan börja med det antar jag, eftersom de frågar. Gulligt är det iaf, jag bli lite avundsjuk när jag ser andra småttingar sitta och klappa händerna, men mina har väl inte varit intresserade av det. August var ju tidig med det mesta, men inte det.

Camilla sa...

Jag trodde man skulle kunna slå två klossar mot varandra vid 10 månader. Står det inte det i BVC boken?!
Maja måste ha sett Hilma göra det, för annars vet jag inte hur hon har lärt sig det, men gulligt är det.