torsdag 2 december 2010

Torsdag & mattips

Idag bestämde Hilma och jag att vi skulle hoppa över dagis och bara vara hemma istället. Jag blev glad för svaret och det blev mys i sängen till Maja vaknade innan nio, Hilma tittade på Bolibompa och jag slumrade en stund. Så skönt att slippa gå ut i detta väder. Så det har varit en lugn morgon och barnen har lekt jättebra tillsammans i lekrummet, nu är det Mora Träsk på dvd och Maja tar en tupplur ute i sin vagn. Hon somnade igår på väg hem från dagis så då fick hon sova tills hon vaknade, nästan 3h senare. Så även fast det var närmre -20 grader som hon så gott där ute. Jag har en jättebra åkpåse efter Hilma och sen Hilmas fårulls filt som hon fick av Kristin och Andreas i doppresent, så hon var så varm när hon vaknade. Så nu sover hon sött där ute, men det är nästan bara hennes ögon som syns. Hilma sov ute hela sin första vinter när hon var liten och eftersom Maja sover så mycket bättre ute på dagarna så får hon sova där. Med de rätta sakerna går det utmärkt.

Lite senare när Roine kommer hem så ska vi åka in in till stan och handla. Ska ha middagsgäster imorgon så vi måste handla lite till det. Jag tror Roine behöver besöka systemet också, så det kanske blir en snabbsväng på stan. Vi får se hur barnen ställer sig till detta.

Jag tror att menyn för morgondagen är klar, men man vet aldrig. Jag har hittat en ny god förrätt som jag tänkte tips er om. Men det får bli imorgon, gästerna behöver inte veta allt innan dom ska komma=). Istället kan jag tips er om en pastarätt som vi åt i måndags, jag tyckte den var god. Det är från programmet Leilas home delivery, receptet hittar ni här. Enkel att göra och få ingredienser. Vi hade som Leila i programmet i lite grädde i såsen, för att göra den lite mjukare.

Ett litet mattips från mig.

Nu tror jag att mitt hår ska få en liten dusch och ansiktet lite smink innan Maja vaknar igen och vi ska fara in till staden. Ska hon sova så länge som hon gjorde igår, då har jag god tid för en långdusch också. Då passar nog det bra att Hilma ska få öppna paketkalendern också, det är hennes dag idag. Så får det nog bli.

Inga kommentarer: