måndag 27 december 2010

20101227

Dålig uppdatering har det varit här nu ett par dagar, kan det bero på att vi har haft annat för oss!? Kanske är det julen som gjort att tiden inte räckt till riktigt, eller orken!? Jag tror att det är lite av en kombination av båda.
Men här kommer i alla fall en liten kort sammanfattning om dessa dagar.

Julaftons morgonen startade inte ens förrän efter nio när barnen (och Roine) vaknat. Jag fick ligga och vänta på att de skulle vakna så vi kunde springa ner och kolla om Tomten hittat hit på natten och om gröten var slut. Självklart, hade han varit här och hungrig hade han varit också, till och med likörpralinen var borta, konstigt=)!

Först blev det paketöppning och sedan lite frukost, Hilma hade inte riktigt tid att äta något, hon var tvungen att leka med sitt nya Pippihus som var en av sakerna som stod högst upp på hennes önskelistan i år.

Lite senare när hon fått smälta alla paketen som hon fått kom kommentaren med en ledsen röst:

"Men mitt sminkhuvud!? Fick jag inget sminkhuvud?!"

Då berättade jag att man kan inte alltid kan få allt som man önskar sig och vi får se om Tomten kommer hem till mormor och morfar lite senare, (eftersom han inte hann dit inatt). Så det var bland det första hon informerade mormor om när vi kom dit, att hon minsann inte fått något sminkhuvud!

Efter lite fika, Kalle Anka och middag kom äntligen Tomten. Denna Tomten gjorde premiär i år och gjorde sitt jobb utmärkt. Varifrån han fick Göteborgs dialekten ifrån, det vet han inte ens han själv.

Hilma var lika rädd för Tomten då som hon varit alla gånger hon träffat honom hittills. När han skulle gå därifrån så kikade hon på honom och berättade var gröten stod, så han inte behövde gå hungrig därifrån.


Maja var inte lika rädd, så länge han höll sig på avstånd!
När han skulle överlämna paketen klamrade hon sig fast och gömde huvudet. Hon undrade nog mest var det var för filur som stod i mormor och morfars hall.

Tänk om de visste att det bara var morbror Niclas bakom den masken. Vi pratade om att det skulle säkert vara lättare för Hilma om man skulle kunna ta bort masken och bara ha lite skägg och att Tomten skulle genast se lite snällare ut. Så länge vi har någon nära familjemedlem så fungerar det nog inte, jag tror Hilma skulle känna igen Niclas då. Det verkar inte som hon har fått några men efter ha träffat honom. Som jag minns det var jag alltid rädd för Tomten när jag var liten, även när jag blev lite större och visste vem som var där bakom var det lite spännande.
Denna Tomte skötte sig i alla fall bra och Hilma fick sitt sminkhuvud av honom, så jag tror hon tycker han var snäll. Vi andra skratta så vi grät åt honom, lite svårt att hålla sig så att barnen inte ser=).

Kvällen fortsatte med dessertbord, paketleken, lite fler julklappar och så lite sällskapsspel. När vi låg i sängen hemma var klockan 03.15, så att vi fick lite sovmorgon var nog bra.
Juldagen var vi bjudna till lunch i Baggetorp och hos svärpärona. Skönt att kunna dela upp det på två dagar och få lite lugn och ro på förmiddagen och slippa stressa runt.
På menyn stod det kalkon, gott och skönt att slippa äta julmat ännu en dag. Det är ändå inget man äter hemma, så det hoppas jag på bli en tradition. Även denna dag blev det lite julklappar, mest till barnen, farmor och farfar. Roine och min julklapp kom några dagar tidigare tillsammans med torktummlaren, vi fick tvättmaskinen av dom. Tackar tackar!

Igår gjorde vi inte mycket annat än fixade saker som vi behövde göra. Hann inte riktigt klar med allt, men jag hoppas att det kan bli klart till helgen.

Det var en liten uppdatering om vad som hänt här de senaste dagarna. Nu är det en ganska vanlig vecka och Roine är åter på jobbet. Han är bara ledig på fredag och sen är det snart dags för mig att börja jobba också. Vi har fixat lite så jag ska inte börja förrän till helgen den 8-9:e, så slipper vi blanda in ännu än avdelning för Hilma. Skönt! Så nu är hon hemma från dagis fram till den 12:e och då blir det en heldag.

Inga kommentarer: