torsdag 20 januari 2011

2011-01-20

Jag överlevde natten, jag somnade så fort jag släckte och det berodde nog mycket på att jag gick upp innan 6 igår. Så tack för det!

Maja har blivit så himla lättväckt. Jag har alltid enda sen Hilma föddes gått in till barnen innan jag går och lägger mig. Inne hos Maja hämtar jag nappflakan och tar oftast på henne täcket och hos Hilma släcker jag hennes lampa och pussar en extra gång på henne. Men nu kan man inte ens öppna dörren till Maja utan att hon vaknar och sätter eller ställer sig upp. Det är inte många gånger hon nöjer sig med att ge henne nappen, kramas, lägga henne ner och ge en godnatt puss, hon blir tokig. Om hon bara skulle bli ledsen, men hon blir oxtokig! Oftast skriker hon i ca en halvtimme innan hon somnar eller vi ger med oss och ger henne en liten skvätt med välling och då somnar hon om på direkten. Det vet vi att hon gör, för det gör hon alltid, men jag vill inte göra detta till en vana eftersom hon inte behöver det. (Jag tvivlar på att hon är hungrig vid 23, 4h efter att hon fått 200ml välling.)

Jag gick inte in till henne igår kväll, jag lyssnade bara utanför hennes dörr och hörde att hon sov så gott där inne. Vid två vaknade jag av att hon gallskrek och hon hade bestämt sig för att inte ge med sig om att inte få någon välling, men det hade även jag. Men efter att ha lyssnat till henne i över 30 minuter så gav jag upp. Hon fick en halv flaska och somnade då om på en gång, sen hörde jag inte ett knyst från henne på hela natten.
Det bästa vore kanske att sluta med att ge henne välling i sängen innan hon somnar, man har ju hört/läst att man inte ska göra det och att det är dumt att vänja barnet att de får de när de ska sova. Hilma fick alltid sin välling i sängen innan hon somnade och det var aldrig några problem. Maja får aldrig välling när hon ska sova middag och då somnar hon oftast på en gång. Vi får se om problemet löser sig självt, snart är det även dags att ge henne välling från ett år.
Ni tänker kanske att vi ska ge henne välling, det verkar ju som hon är hungrig och att hon behöver det!? Men jag tvivlar på det. Det är inte varje natt som hon vaknar mitt i natten och skriker, bara någon eller några gånger i veckan.
Går vi in till henne som vi självklart också gör, då somnar hon absolut inte om utan välling. Att sova i vår säng är helt uteslutet, det går inte. Det är ju rena lekparadiset med alla kuddar och täcken och dessutom att ha mamma och pappa emellan sig. Det spelar ingen roll vad klockan är, det är lika roligt varje gång.

Kan hon verkligen vara hungrig allt ifrån 2-3 ggr/natt, när hon de senaste ca 7 månader sovit från 19-ca7!?
Vi får se hur det blir, kanske ger det sig snart...

Idag är jag ledig och vi har inte gjort så mycket på förmiddagen. Vid 16 ska vi möta Kristin och Wille vid badhuset och Hilma och jag har packat väskan inför badet för en stund sedan. Så nu är det någon som bara går och väntar på att få åka=). Först ska Maja sova och vi måste äta lite extra mellis, eftersom middagen antagligen kommer bli lite senare idag.
Hilma åt frukost på dagis igår och det var första gången på jättelänge och dom hade fått gröt. Det var tydligen jättegott så det vill jag ha bevis på idag. Så det får det bli till mellis.
Lagom till vi kommer hem från badhuset kommer Roine hem, ska bli skönt att ha honom hemma igen. Då kan jag tänka mig hur det kommer kännas när han kommer hem nästa lördag...

Inga kommentarer: