söndag 2 januari 2011

2011-01-02

Idag har vi fortsatt med att fixat i källaren (blivande tvättstugan), nu är det mest lite småpyssel, en elektriker och en rörmokare som saknas. Alltså är det inte färdigt på långa vägar.
Jag är så trött på att allt ska ta så lång tid, det kan ha att göra med att någon (läs jag) måste vara med barnen när Roine fixar. Vi har lämnat dom själva korta stunder när jag sprungit ner med saker dit ner, men man vågar inte vara borta mer än några minuter. Dom leker nästan alltid bra tillsammans, om båda är på rätt humör för det. Men vi kämpar på med all renovering här hemma, tid tar det verkligen och mitt tålamod är inte alltid det längsta. Jag vill att det ska vara klart nu, men vi har tusen andra saker som måste göras efter det här. Här är några av dom:

* Städa en stor garderob och flytta ut vissa av sakerna i garaget/boden/källaren. Detta vore bra om vi hinner med innan alla julsaker ska plockas ner. Så vi får nog ha kvar de till påsk.
* Fixa lilla toaletten, efter att tvättstugan är klar, eftersom den har varit tvättstuga innan. (Att kalla det tvättsuga är väl synd, världens minsta på ca 2kvm.)
* Måla och sätta upp de sista taklisterna i hallen.
* Titta efter, köpa och sätta upp ledstång till trappen.

Inte tala om vad vi måste göra i vår/sommar. Det är verkligen som de säger, det tar aldrig slut med renovering när man bor i hus. Det är visserligen vi själva som har dragit igång all renovering, men vi vill bo fint eller vi försöker åtminstone=).
Det låter inte som det är så mycket att göra, men som sagt allt tar så himla LÅNG TID!

Det mesta beror på vår lilla underbara varelse. Hilma kan man tex sätta framför en film eller så kan hon vara med ute och är inte lika mycket i vägen som denna lilla klåfingriga tjej=).

Här är Maja ute och går med sin nya julklapp från mormor och morfar. Nu har hon en alldeles egen docka och dockvagn som samtidigt är en jättebra lära-gå-vagn.
Det är inte ofta dockan får sitta i vagnen, den har en jätterolig lapp och är väldigt god att bita på.

Det går lika bra att gå med vagnen utan dockan.

En galen Maja med en annan julklapp! Hon älskar den och jag tror att det syns på de här bilderna. Helt galen!


Maja på väg på nya upptåg!

Imorgon börjar de sista veckodagarna innan jag drar igång och jobbar igen. Roine jobbar alla dagar förutom torsdag och jag börjar jobbar lördag och söndag. Det är med blandade känslor, det känns roligt att komma ut och träffa folk, men ändå jobbigt att inte längre vara hemma 100%. Jag ska inte klaga, den ena veckan är jag hemma tisdag, torsdag och fredag och så jobbar jag inte 8h/dag heller. Skulle jag få lika mycket pengar på att vara hemma som att jobba skulle jag självklart vara hemma lite längre. Men nu får vi vara hemma vår första sommar tillsammans i 2-2½ månad (istället och inte bara 3 veckor), jag tycker det är värt det istället för dessa månader. Det stora pluset är pengarna som kommer komma in extra den 25:e.
Jag tror även det är nyttigt för Roine att vara hemma själv med barnen. Det blir nog bra i slutändan!

2 kommentarer:

Nissetroll sa...

Det är verkligen blandade känslor att börja jobba, men jag tror som du att det är bra både för barn och pappor att få vara med varandra ordentligt. Jobbar du alla dagar den andra veckan? Det är både bra och dåligt att jobba regelbundet, skönt att vara ledig alla helger men synd att inte ha lediga dagar i veckorna.

Irma fick en liten dock av August i julklapp, men hon är så brutal ;-). Antingen slår hon den i huvudet eller så biter hon den i foten och har den hängande ut ur munnen när hon leker med något annat.

Camilla sa...

Då är jag ledig tisdag och helgen, så det blir 4 dagar i veckan som jag jobbar. Varannan måndag jobbar jag tex 15-19, så jag hinner ändå träffa barnen en hel del om dagarna.