tisdag 6 maj 2014

Tisdag

Idag tog Elvis och jag sovmorgon till 09.30, han vaknade vid 07.30 (sov hela natten från 20) och fick välling av Roine och lekte en stund innan han kom in till mig. Riktigt lyxigt att få sova så länge, det är verkligen inte varje dag man gör det. Känner mig rätt så trött i huvudet och det beror nog garanterat på allt snor som finns i min kropp just nu. Bläää. 
Snart är det dags att hämta hem tjejerna, vore skönt om Elvis vaknar av sig självt innan dess, slippa väcka honom, han har 15-20minuter på sig om vi tar bilen. Tar vi bilen så parkerar jag bara utanför Hilmas skola och så kommer hon ut, jätte smidigt. Hon säger att vi inte behöver komma in utan att hon klarar sig själv och det vet jag att hon gör, tror hon känner sig stor när hon får fixa det själv. Om hon fick bestämma själv så kan hon även gå hem helt själv. Den diskussionen har vi ganska ofta, men än så länge och ett bra tag till så kommer hon förlora den. 

Igår var jag på utvecklingssamtal på förskolan. Det är så roligt och intressant att gå på sånt, nästan vecka är det Hilmas tur och det är ännu roligare, höra hur hon är i skolan och vad hon kan. Hon hade egentligen inget nytt att berätta om Maja, inget vi inte redan visste. Hon är en väldigt lugn, mysig och ordentlig tjej som gärna hjälper andra att skära sin mat, tar hand om och är en jättebra kompis. Hon ligger långt före alla andra fyraåringar i sin språkutveckling och de kunde lätt jämföra henne med femåringarna. Hon skriver sitt namn sedan en bra tid tillbaka och den senaste tiden så står också mamma och Elvis med på teckningarna. Hon är också väldigt intresserad av former, färger, rim och matte, tror det har mycket med vad Hilma lär sig i förskoleklass och vad hon tar efter från henne. Den lilla tonåringen vi ser i henne här hemma var inget de blev störda av på förskolan, inget mer än det sunda beteendet som en fyra åring ska ha. 

Nu är det dags att sätta lite fart och hämta hem dom, men först måste jag väcka Elvis, stackarn! 



Inga kommentarer: