tisdag 20 maj 2014

Pedagogiska hörselcentralen

Idag var Hilma ledig från skolan, vi hade nämligen en tid på pedagogiska hörselcentralen vid 10.30, till en specialpedagog. Hon ville gärna gå till skolan, men eftersom det var friluftsdag så hann hon knappt vara med och hon bestämde sig tillslut att vara hemma helt. Mötet var riktigt bra och vi fick svar på nästan alla våra frågor som dök upp efter läkarbesöket. Hon som höll i det var så otroligt bra och jag kommer absolut kontakta henne igen om fler frågor dyker upp. Hon är vår kontakt när vi har frågor och hon är även Hilmas hjälp utåt, hon kommer komma till skolan i höst och prata med Hilmas lärare och hjälpa till att förbättra miljön i klassrummet. Det kommer även gynna de andra barnen, då det kommer blir en tystare arbetsmiljö för alla. 

Hilmas hörselnedsättning är inte alls så grovt, vi fick på ett väldigt bra och ingående sätt det förklarat. Första gången, på läkarbesöket, när fick jag se hennes audiogram (diagrammet från hörseltestet) så förstod jag ingenting, men nu vet jag precis hur de mäter och vad just Hilmas resultat visar. Vi fick en massa tips hur vi ska underlätta för Hilma och hjälpa henne i vardagen. Så ett riktigt bra möte och jag är så glad att vi fick den här tiden, utan att bett om det. Även om Hilma är långt ifrån hennes "sämsta" patient så var vi inte alls lägre prioriterade för henne, inget som märktes iaf:). 
I dagsläget var det inte aktuellt om någon hörapparat, för så dåligt hör hon inte. Vi får se i höst på återkontrollen hur det ser ut, om det blivit sämre. Nu när vi fått en remiss till öron-näsa-hals och finns i deras system så kommer de följa upp Hilma tills hon fyller 19 år, så himla skönt! 

Hilma har vi nu släppt av ute hos mormor på Tolfta och hon skulle rida. Lite senare ska vi på kalas, min kusin fyller 11år och det ska självklart firas! Dags att släpa fram dammsugaren och moppen, för Elvis mage och rumpa tar bort långt ifrån allt...

Inga kommentarer: