torsdag 4 november 2010

Snart helg och det är redan november!

Imorgon är det fredag igen och helgen är så välkommen så. Helgen går fort men det tycker jag veckorna gör med, det är redan november och jag fyller år om bara ett par dagar. Tittar man bara på Maj-Fis som snart är 9 månader, då undrar man vart tar tiden vägen!?
Snart är det dags för mig att jobba igen också, det är blandande känslor. Vissa dagar längtar jag mer än någonsin och vissa dagar stortrivs jag med att vara hemma med mina små gryn. Att jag ska börja jobba redan i januari är självklart ett beslut vi tagit tillsammans och något jag vill. Det skulle vara skönt att slippa helgerna och kvällarna och alltid ha de tillsammans som vi har nu, men i mitt arbete så vet alla att det inte funkar. De extra pengar som kommer finnas på kontot den 25:e är väldigt välkomnande. Roine vill vara hemma några dagar i veckan, så det ska han få vara och detta gör att jag kan jobba lite mindre än längre tid istället.

Så idag blev det ännu en tur till jobbet för lite information, nästa vecka är det två dagar till med utbildningar och kurser. Men det är roligt med nya saker och det är ärligt talat ganska skönt att komma hemifrån en stund på dagarna. Den senaste tiden har det varit rätt så intensiva här hemma, mellan tjejerna. Jag vet inte riktigt vad det beror på, om Hilma har kommit in i en rejäl trotsperiod eller om det är syskonavundsjuka. Jag har fått för mig att den brukar komma vid 8-9 månaders ålder, eftersom dom börjar röra på sig och rör syskonens saker. Det är något vi märkt av väldigt mycket här hemma, Hilma är jättetrött på sin syster vissa dagar och andra dagar när vi inte varit hemma hela dagen så ska Maja vara med henne och leka. Eftersom Maja reser sig mot allt nu och då når alla saker Hilma ställer upp och leker med. Särskilt när hon dukar sitt lilla bord med fika och mat till dockorna eller när hon leker med sitt Lego. Vi försöker hålla Maja därifrån dom dagarna, men jag kan inte hålla fast henne, när det enda hon vill är att leka med sin syster i lekrummet. Inte lätt!
Sen är det lite andra hyss Hilma har hittat på de senaste veckorna som hon annars inte gör, men det är svårt att veta varför. Det blir sådan himla skillnad när hon annars inte gör sådana saker, oftast är bråken med henne när hon är trött och det är ju inte så konstigt. Sen är hon en 3½ åring som vet vad hon vill och självklart inte helt prick fri=). Så just nu är det skönt att komma hemifrån en stund om dagarna och om två veckor ska jag jobba tre dagar, vid nyöppningen. Det ska bli roligt i alla fall!

När Roine kommer hem imorgon vid lunchtid ska vi fara in till stan och Hilma ska få handla lite presenter till mig. Jag frågade henne i tisdags på väg till syskonsången vad hon skulle köpa till mig. Då svarade hon att att hon skulle köpa BH och trosor, då fortsatte jag fråga vad pappa skulle köpa och svaret jag fick var:

"Nya tuttar, stora tuttar."

Jag ifrågasatte det och hon förklarade sig att hon inte tyckte jag behövde det, utan att jag skulle ha kvar mina små. Tack för det, men svaret var i alla fall ärligt.
Vi hade nämligen skojat om det några dagar innan, men inte så att jag trodde hon lyssnade, men det har man lärt sig vid det här laget, att allt man säger snappas upp. Uppenbarligen!

Så det ska bli spännande att se vad som finns i mina paket på tisdag, nya tuttar kanske! Jag hoppas visserligen att Roine lyssnar på Hilmas förslag istället.

1 kommentar:

Malin sa...

Hi.hi!! Julia sa här om dagen till mig att "Vendela hon har små bruna tuttar, jag har stora bruna tuttar och du mamma du har häng tuttar"... Jag frågade Peppe om han hade pratat om hängtuttar men han svor sig fri;). Han skyllde över det på Mora Träsk dom sjunger "hänger tuttarna på dig ner"... Kram