fredag 12 november 2010

Helgen är snart här!

Då var det snart helg och denna helg ska jag på Kick Off med jobbet. Värst vad jag är ute och ränner=). Det är konstigt att allt ska komma nästan på en gång, men efter det så är det lugnt ett tag framåt. Men det ska bli roligt i alla fall!

Idag hoppas jag att jag får hämta hem en gladare Hilma från dagis än det var igår. Hon gick ett par meter bakom oss hela vägen hem och grät och tjurade. Vad anledningen var fick jag aldrig fram, en dålig dag helt enkelt.
Efter lunch kommer syster och bror hit och firar mig lite i efterskott, då dom prioriterade arbetet för mig på min födelsedag ;).

Tandläkarbesöket i onsdags gick sådär. Det slutade med att Hilma sa några ord till tandläkaren och hon fick nöja sig med att se hennes tänder genom ett litet gap på 1,5 meters avstånd.
Resan dit gick bra och vi pratade om besöket och vad vi skulle göra efteråt (jag mutade henne med ett besök i leksaksaffären). Så fort vi kom fram till dörren ändrades hon och att ta av sig kläderna var ingen självklarhet längre. Vi hittade en bok som jag började läsa och vi pratade om stället och gissade vilken dörr vi skulle få gå in i. Så fort tandläkaren visade sig i sina lila kläder kom tårarna och jag fick bära in henne i rummet. Efter ca 5 minuter så åkte händerna sakta bort från munnen och tårarna lutade rinna.
Denna gång fick vi en bättre tandläkare och hon gjorde precis på rätt sätt för att lirka henne, så ett plus i kanten till henne. Hilma svarade till och med på frågor om tandkräm och godis innan vi gick därifrån.
Så nu behöver vi inte gå dit på 2 år igen, förhoppningsvis är det lättare att förklara för en 5 åring varför man är där, men det har vi inte sett än. Viljan kommer antagligen vara lika stark och inte försvinna och hon kommer göra precis som hon vill då med, det är jag övertygad om.
Det är skönt att vi slipper gå dit igen, mest för Hilmas skull. Att dom skulle tvinga upp hennes mun skulle jag aldrig ha godkänt. Det gjorde dom på mig och det satte sina spår och än idag finns det kvar.

Nu ska jag skala lite potatis till lunchen och slänga in en maskin tvätt, innan mina gäster kommer.

1 kommentar:

Nissetroll sa...

Skönt att de är smidiga sådär! Men vad svårt det är med de där envisa 3-åringarna. August vill ha förklaringar och argument till allt, men sedan hjälper det i alla fall inte - han är inte så ofta mottaglig för mutor, argument (eller hot...).
Trevlig helg, låter jättekul med kickoff! Kanske är därför jag har blivit så sugen på att gå ut, för att du har gjort så mycket kul som jag har läst om.