torsdag 25 november 2010

Lite av varje...

Igår fick jag sovmorgon eftersom Roine har säljdagar på onsdagar och han inte behöver åka hemifrån innan åtta. Detta var något Maja helt var med på och jag vaknade av mig själv strax efter halv nio och bara efter några minuter vaknade även Maja. Så himla skönt att få sova ut att slippa ta på sig en massa kläder och masa sig iväg till dagis med Hilma på morgonen. Så Maja och jag hade mysmorgon med frukost framför Tvn och tog det lugnt innan det var dags för att hämta Hilma och delar av familjen Rosenberg skulle komma.
Idag åkte Roine tidigare och jag var tvungen att gå upp för att få iväg Hilma på morgonen (det är inte så svårt, bara för mig att gå upp ur sängen). När jag tittade ut och såg vädret så blev jag ännu mindre motiverad att gå ut. Roine kan lämna henne eftersom han börjar jobba när han vill, men det medför också att han kommer hem senare. Det är skönt att han honom hemma på eftermiddagen, så idag lämnade jag henne. När klockan var åtta och det var dags att ta på oss och gå så sov fortfarande Maja och jag tog beslutet att inte väcka henne. Så Hilma och jag hoppade in i bilen, för att det inte skulle ta lika lång tid innan jag var hemma igen. Det var första gången jag lämnade henne hemma själv. Att väcka henne och ta på hennes massa kläder och gå ut i detta väder tyckte jag var taskigt. Om hon skulle vakna på de 10 minuter jag skulle vara borta så kommer hon ingenstans och hon brukar sitta i sin säng ibland i ca 30 minuter innan någon hämtar henne (då är visserligen Hilma inne hos henne och leker på golvet nedanför). Men när jag kom hem idag så sov hon fortfarande sött och vaknade inte förrän vid halv 10!!! Detta har aldrig hänt förut, hon somnade igår kväll vid 19 och sov alltså 14,5h inatt, då fick hon välling vid sex. En trött liten Maja måste det vara, så jag hoppas att detta kommer ske imorgon med då jag beställt sovmorgon av Roine eftersom jag ska upp innan sex lördag och söndag eftersom jag ska jobba. Då kommer hon självkart att vakna tidigt, så är det alltid när man försöker styra barnens sömn.
Eftersom hon vaknade så sent igår så sova hon bara en gång och det gick jättebra. Hon sov i 2,5h och det kommer hon få göra idag med. Jag tycker att det är bättre, men kommer hon gå tillbaka till att vakna tidigt så fungerar det inte. Man får tid för ett barn i taget under dagen, så efter lunch när Maja sover kan man hitta på något med bara Hilma.

Över till något annat.
Hilma går på en små barnsavdelning för 1-3 åringar och detta var något dom ändrade till för snart ett år sedan. Från början var det sagt så att dom skulle flytta barnen mellan avdelningarna två och två, så de fick börja samtidigt som deras kompis. För ett par månader sedan slutade hennes bästa kompis och flyttade till Bläckfisken som är en avdelning för 3-5 åringar. Sen dess har vi bara väntat på att det snart ska vara Hilmas tur att flyttas, men det har inte varit aktuellt förän nu. Igår berättade dom att hon ska vara inskolad och klar till den 18:e januari, äntligen. Hilma är det äldsta som är kvar och när man frågar henne vilka hon leker med så är det två styckena som är runt två och hon verkar inte lida så mycket av det men det känns inte som hennes utveckling stimuleras då. Ibland när man kommer och hämtar så är de inne istället för ute och då berättar dom att dom inte kan vara ute för de minsta kan inte gå när det är så här halt/knöligt ute. Förut när det var en blandad avdelning så upplevde jag att de gjorde mera saker man barnen, pysslade och liknande. Det är klart att det inte blir så mycket sådana aktiviteter när de har en massa ett och tvååringar. Så nu ska flytten äntligen bli av och Hilma får vara hos sina jämnåriga kompisar igen. Sen kommer det nog bli tufft för våran lilla osäkra fegis att byta avdelning, det enda stället hon känner till, men när väl inskolning är klar tror jag att det kommer bli jättebra.
Det sämsta med att de delat upp avdelningarna på detta sätt är att jag måste lämna och hämta Hilma och Maja på två olika ställen sen i höst när Maja börjar på dagis. Fast jag tror att barnen har det bättre och roligare på avdelningarna där aktiviteterna är efter deras ålder.

Eftersom jag jobbar i helgen så ska jag börja göra lite adventsfint idag och imorgon. Vi bakade som sagt pepparkakor igår så lite julstämning har redan smugit sig på, det luktar så gott här hemma. Jag måste fixa lite blommor och göra lite fina arrangemang också, men det får bli morgondagens aktivitet. Hilma och jag kan ta pulkan till trägårdsmästaren och handla lite. Den står fortfarande kvar i boden och har inte fått kommit ut ännu, vi har inte hunnit med det. Det verkar inte vara någon brådska eftersom det ska bli kallt här framöver och snön lär ligga kvar ett tag till.

Jag hade i tisdags rekord på besökare igen, roligt. Men en sak ni är VÄLDIGT dåliga på är att kommentera (finns vissa undantag), för er som inte förstår det är det väldigt roligt med kommentarer. Jag är inte heller så bra på att kommentera på andras bloggar men jag försöker lämna lite spår efter mig ibland. Nu har jag även fixat så att det inte kommer upp den där ord förfrågan man ska fylla i, det var visst en inställning som man kunde klicka bort. För jag har hört från flera styckna att det är så jobbigt att kommentera på min sida eftersom dom måste fylla i den (jag kan tycka att det är en dum bortförklaring).

Nu är det bäst att avsluta detta, blev visst lite långt=). Vissa av er har nog tröttnat efter halva inlägget.

4 kommentarer:

Nissetroll sa...

Jag tycker att det skulle vara skönt med delade avdelningar, det blir ju lite lugnare tempo för de små då, men här i stan har de bara syskonavdelningar. Men å andra sidan så är de äldsta barnen 4 år (och på Augusts avdelning är det fyra 4-åringar och alla har precis fyllt fyra) så det blir inte så mycket "storbarnsröj" i alla fall. Nu räknar ju August sig som ett stort barn och det kommer nog att gå jättebra för Irma sen också, men hade det varit mycket stora barn så hade det nog känts jobbigt att skola in en liten 1,5-åring.

Camilla sa...

De äldsta var också 4 år innan dom bytte till småbarnsavdelningar, då var 5 åringarna själva. Det finns både för- och nackdelar med båda, det är bara tråkigt när Hilma får vara bland en massa ett och två åringar och vissa kan inte ens gå. Snart blir det ändring på det=). Det blir bra för Maja sen som du säger, allt blir anpassat till åldern.Lite jobbigt att hämta/lämna på två ställen och olika aktiviteter och föräldrarmöten.

Lisa Karlsson sa...

kommentar kommentar! testar om det funkar för mig att kommentera nu. :)

Camilla sa...

Kolla så bra det gick Lisa, nu är det bara att du fortsätter:)