måndag 15 oktober 2012

Sjukstuga...

Idag är det återigen dags för Hilma att gå till tandläkaren. Det är ett år sen sist de gjorde ett försök till att få se hennes tänder. Dom visar hon inte för vem som helst. Nu är hon ett år klokare och äldre och jag tror att det finns en ganska stor chans att hon visar dom idag. Jag kan ha fel, men med mormor som sällskap så kan det bara sluta positivt, även om det betyder att hon har gapat eller vägrat att göra det. Min mamma kommer absolut inte tvinga henne och det kan göra det hela lättare, att hon får bestämma helt själv vad hon vill göra. Vi har pratat om det en hel del och hon har till och med dragit på munnen och ett litet leende har kommit smygandes, när vi pratat om hennes lösa tand och även de nya som hon ska visa tandläkaren.

När jag berättade för henne att tandläkaren ringde i fredags bröt hon ihop, helt förstörd och tårarna forsade ner för hennes kinder. Jag försökte lugna henne och säga att de bara vill titta på tänderna så de växer som de ska och räkna dom. Då slutade hon gråta och berättade bestämt för mig att hon har 10st där nere och 10st tänder där uppe + en tand som inte har ramlat bort än. Det visste hon och behövde därför inte gå dit. Visst är det så, jag kunde inte göra något annat än att skratta åt henne. Min bestämda och envisa lilla Hilma.

Anledningen till att mamma fick ta henne dit är att både Roine och jag har feber och ligger däckade i soffan. Mitt kom igår på jobbet, men envis och snål som man är, jobbade jag hela passet. Väl hemma så kom det bara mer och mer feber och jag hade ont i varende led och även huvudet. Så barnen fick följa med min mamma och pappa på kalas hos Jimmy, medan Roine och jag låg hemma och sov.
Även idag är dom med mamma, Roine skjutsade dom till henne vid 10-tiden och de kommer inte hem förrän om ett par timmar. Det skulle visst fikas hos min syster när de kom från tandläkaren.
Det känns jättekonstigt att bara ligga i soffan och inte ha barnen här. Det är verkligen inte något man är bortskämd med, även om jag hellre skulle vilja jobba och inte ligga hemma med feber och värk. Jag är oftast skonad från alla sjukdomar som barnen har och huvudvärk har jag aldrig annars och det är jag väldigt glad för. Så det måste helt enkelt varit min tur nu.
Roine mår lite bättre idag, men han har haft sitt en dag längre än mig. Jag petar i min tabletter med jämna mellan rum och håller mig vaken iaf, men orken är på 0.

Nu tillbaka till inredningstidningarna/katalogerna. Jag kan inte bestämma mig om det ska blir en cerise soffa eller om vi ska fega ur med en svart/grå. Det är alltid roligt med lite färg, allt behöver inte vara svart och vitt. Men ska vi våga!?

Inga kommentarer: