söndag 8 augusti 2010

Utflykt till blåbärsskogen

Vi bestämde igår att vi skulle göra utflykt till skogen idag med Hilma, Maja fick vara hos mormor och morfar och sova i lugn och ro under tiden.

Morgonen började med en rejäl sovmorgon för att vara i detta hus. Jag vaknade första (hör verkligen inte till vanligheten) vid 8.47 och hade fortfarande bara Roine till sällskap i sängen. Detta betyder alltså att barnen fortfarande sov. Eftersom han är lite mer morgonpigg än vad jag är, så brukar han gå upp någon timme innan mig med barnen på helgerna. Nöjjiga jag smög in hos båda barnen och kollade att dom andades och självklart gjorde dom det, innan jag kröp ner i sängen igen. Det tog ca 20 minuter innan den första kom smygandes till våran säng, Hilma, (annars hade jag blivit förvånad)! Maja vaknade bara 5 minuter senare och sen var det mys i sängen till Bolibompa en liten stund, tills Hilma upptäckte att hon sovit för länge för att få se det bästa. Då blev frukost suget lite för stort för henne för att ligga kvar...

Troligtvis finns det en rimlig förklaring till detta fenomen som barnen överraskade oss med idag. Dom är inte rikigt friska. Hilma vaknade igår när vi skulle gå och lägga oss och hade 39 graders feber och Maja hade lite över 38 grader när hon vaknade. Hilmas feber var som bortblåst när hon vaknade och Maja har haft lite granna under dagen och varit lite gnällig, inte riktigt velat ätit som hon brukar. Så jag tvivlar på att vi (jag) kommer få sovmorgon imorgon igen!

Tillbaka till blåbärsplockningen...
Detta var vad Hilma presterade under tiden i skogen, knappt så det täckte botten. Hon är bra på mycket annat, den mesta tiden tillbringade hon att gå mellan Roine och mig och visa alla nya blåbär hon lagt i sin burk.
Sen att titta hur många blåbär pappa plockade var också mycket roligare än att plocka själv.
Men glad var hon iallafall, det var huvudsaken!
Men en god blåbärspaj gjorde hon tillsammans med sin pappa idag, som vi åt till efterrätt till middagen. Hon har aldrig varit så förtjust i paj förut, men har man gjort den själv kanske det är annorlunda=).

Inga kommentarer: