söndag 27 april 2014

Vår helg

Då är helgen över för denna gång. Snart är den här igen, bara tre dagar i skola/förskola den här veckan, Roine däremot jobbar på fredag också. Valborg ska vi fira här hemma hos oss med några vännen, mysigt! Vädret just nu kan man inte klaga på, så länge man inte har någon pollenallergi, som tack och lov ingen i vår familj har. Jag njuter verkligen av solen och den hör värmen. 
Idag har dagen till och med gått långsamt, kollade på klockan vid 15.30 och tänkte "skönt att hon inte är mer". Det händer inte ofta att man känner så, väldigt sällan som trebarnsförälder. Idag har vi bara varit hemma, småfixat i trädgården, fikat och suttit i solen. Lisa och Emil kom förbi men stund på eftermiddagen, vi satt och pratade och barnen lekte, innan dom skulle hämta hem Felix från ett kalas. Nu ikväll grillade vi, en perfekt avslut på denna helg. Skönt med en middag där alla är glada, för det var vi inte igår kväll, kan jag lova! Hilma och Maja åkte på en ordentlig utskällning och efter maten åkte de i sängen på en gång. Det var bland den första gången jag såg den lilla tonåringen i Hilma blomma ut på riktigt, bara inom några år kommer den tjejen infinna sig i detta hus oftare, herregud inget jag längtar efter! Det värsta av allt är att jag känner igenom mig så väl och jag ville bara krama om henne och säga att det inte gör något. De hade målat på grunden (som är grå) med lera, stenar och gatukritor. Detta är inget som går bort med bara lite vatten, Roine har idag försökt tagit bort det med högtryckstvätten, men långt ifrån allt gick bort. Det krävs nog lite målarfärg innan det blir osynligt igen. Hilmas kompis var även med på det, så idag när hon ringde på dörren och ville leka så fick Hilma berätta att de inte fick leka pga det. Nyttigt! Blir så arg när hon vet att man inte ska gör så, eftersom hon tidigare gjort nästan samma sak, den gången skrev hon sitt namn vid garagedörren... De hade målat på ca 3m också, om det ändå vore en liten prick så kan jag förstå att det är svårt att låta bli, att det lockar. Det är verkligen inte ofta (tack och lov) vi blir så arga på våra barn, det handlar oftast om städning, andra "tråkiga" saker som de inte alls har lust att göra. Hyss som tex måla på ställen som man inte ska, är vi väldigt skonade ifrån. Den där tonåringen som växte ut ur Hilma får gärna stanna kvar ett tag till, långt inne i hennes kropp. 

Igår var vi inne i stan på matmarknaden, första gången som vi besökte den och det var inte det lättaste att ta sig fram med vagn bland alla dessa människor. Barnen åt en franskvåffla, jag åt thai och Roine åt känguruburgare, mysigt och jag hade kunna tänkt mig besökt den flera gånger, men det får bli nästa gång istället. Vi tog även ett varv på stan och åter igen blev barnen de stora vinnaren på påsarnas innehåll. På Lindex handlade vi för 1500kr och betalade 1000kr, Elvis fick ett par jeans på Kappahl och på Åhléns fick Hilma och Elvis ett par byxor var. Fyndade även ett par Kavat sandaler i 20 för halva priset på Åkes (kommer inte ihåg vad affären heter nu), den ena skon var lite solblekt framme vid kanten vid tån och därför var de nedsatta. Jag tror inte det kommer synas så mycket när dom väl sitter på, ska han sen krypa/gå med dom så kommer de garanterat bli slitna just där.
Elvis vägrade sova på stan. Vi åkte hemifrån vid 11 och han somnade i bilen 5min innan vi var hemma, strax innan 15. Sen sov han ute i vagnen i 30min och det var allt som han sov på hela dagen(!). Det var en bra gnällig Elvis strax innan läggdags, helt otroligt att han orkade så bra han ändå gjorde! Han blir säkert som Maja när hon var liten, händer det något runt omkring honom så har han inte tid att sova.

Detta är Majas kläder som hon fått i helgen, älskar klänningen. 
Hilma fick lite mera, eftersom om är i stort behov av kläder, här är några av plaggen.
Alla tjejernas plagg är från Lindex!


Inga kommentarer: