måndag 21 april 2014

Annandag påsk och födelsedagsfirande

Idag är det min älskade mammas födelsedag och självklart har vi varit där och firat henne. Hon hade slängt ihop en fantastisk tårta och självklart också annat gofika. 

Denna dag har även andra känslor än bara lycka. Förra året när vi satt hemma hos mamma och pappa så fick jag en push-meddelande på IPhonen om att två dykare hade hittats drunkna. Direkt då fick mamma en klump i magen och någonstans förstod hon vem det handlade om och bara en liten stund senare kunde man förstå att det fruktansvärda var sant. Så idag är det ett år sedan och allt är så extra känsligt just nu och särskilt när det även är tre veckor sedan jag fick den stora klumpen i magen själv. Efter Roines samtal där han frågar vad min morbror heter, han hade tappat hans namn helt när han pratade med räddningstjänsten och kom bara på hans smeknamn, namnet vi alla kallade honom. Den klumpen kommer tillbaka väldigt ofta nu förtiden, när jag tänker tillbaka på just den dagen för tre veckor sedan och dagen som kommer senare i vecka, begravningen. 

Idag när Maja och jag skulle till Ingvaldstorp stannade vi till vid olycksplatsen. Vi har inte tidigare tagit med henne dit. När jag stannade bilen så berättade jag för henne vad vi gjorde där och att det var här olyckan hade varit. Hon förstod inte riktigt vad jag menade och sa att hon kunde sitta kvar i bilen och jag kunde gå ut själv. Hon trodde att han skulle vara där och ville stanna kvar, berättade hon när vi stod där och kollade på alla fina saker som låg där. Hon var lite fundersam över att Hilmas teckning hade blivit lite förstörd av regnet. Det är inte lätt att förklara döden för en 4-åring, inte heller den kommande begravningen. Vi har nu bestämt att hon ska få följa med och kolla på kistan och blommorna, men sen vara med Kristin och Elvis under tiden. Hon säger själv att hon inte vill vara med, så vi ska absolut inte tvinga henne till det. Hilma däremot är bestämd och ska vara med. 
När vi sen kom hem så berättade hon för Roine att vi varit vid olycksplatsen, där han ramlade med lastbilen, plutten! Hon frågade också på vägen hem när vi lekte med honom sista gången, det var sån han var, bus och lek med barnen. 

Nu är denna påskledighet över och imorgon är det åter igen dags för förskola, skola och jobb för Roine. Det har varit skönt att ha hela familjen hemma i ett par dagar men det ska bli skönt för Hilma och Maja att få komma iväg på dagarna, som de båda har längtat. Det blir ju inte så många dagar denna vecka och veckan efter är ännu kortare. Så rätt som det är är det väl sommarlov:). 
Nu ska jag söka på ett barnvänligt hotell i Stockholm, som ligger ganska nära centrum eller på Djurgården. Någon som har något tips? Alfons hotellet i Älvsjö är ju perfekt, förutom läget. Så hojta till om ni vet något bra.

Inga kommentarer: