torsdag 25 augusti 2011

Nya familjemedlemmen, Tiger!

Vi har gått och blivit med katt här hemma!
Det är tack vare mina kära familjemedlemmar, Roine och Hilma. Maja är för det mesta på min sida, särskilt då katten börjar komma lite för nära henne. Känns skönt att ha någon på min sida.

Hur har då detta gått till!?

Jo, Roine började kela med en katt som har börjat gått mycket här utanför och kommer till oss och stryker sig runt benen så fort vi är ute. Så han gav den lite leverpastej en kväll och sedan dess har han varit här nästan för jämnan. Tyvärr tillät jag Hilma att köpa en burk kattmat till den här om dagen och det har inte gjort det hela så mycket bättre. Så fort vi öppnar dörren så smiter den in, till Hilmas stora lycka. Ett namn har katten också fått, Hilma har döpt den till Tiger. För katten ser precis ut som katten på Tiger yoghurten som hon äter till frukost. Sen kom Roine hem den dagen och sa att det var en tjejkisse, men hon heter ändå Tiger!



Idag var jag nere och sa hej då till Maja innan hon gick till Grodan för inskolning med Roine och sedan smet jag upp till sängen en stund till innan jag tänkte gå upp. Hilma hade sett att Tiger var där ute och ville genast gå ut till den. Så hon tog på sig sina kläder och gick ut, men jag hörde att hon snabbt kom in igen. Det tog ca 1 minut innan hon stod med världens största leende i vårt sovrum och med en nyfiken Tiger bakom sig. Då blev det fart på mig kan jag lova. Tiger hade inga planer på att lämna detta hus. Innan jag klätt på mig och tagit mig ner för att jaga ut katten så hade den hunnit kalasat på Hilmas lämnade frukost på köksbordet. Så där stod jag och försökte mota ut den genom att vifta med en kökshandduk (mindre lyckat, kan jag meddela) och det hela slutade med att jag mutade katten med mat. Sedan dess har hon legat i solstolen (hennes nyvarande hem) och väntat in nästa tillfälle att ta sig in.

Så nu är den stora frågan:

Vems katt är det vi tar hand om?! För någon mat verkar den inte få någon annanstans eftersom hon är så smal och så är katten dessutom jättekelig. Inget halsband har den heller. Så vad gör man!? Så länge hon håller sig där ute har jag inget större problem med den eftersom jag ser hur lycklig Hilma och Roine blir av att ha den här. (Ja, Roine är lika lycklig som Hilma.)
Men jag vill ju inte vara delaktig i att splittra en annan familj, genom att sno deras katt!

Så vad gör man!?

1 kommentar:

Jos sa...

Det var på detta sätt som Dregen flyttade in hos mina föräldrar. Mamma fick luska runt på byn om det var någon som kände till den katt som sprang på vår gård. Tillslut var den en av Fias vänner som kände igen den och mamma fick prata med ägaren.

Denna ägare bodde då på kapellgatan (om jag minns rätt) och hade en hel drös katter. Det verkade som att alla inte fick tillräckligt med mat.... det var då Dregen (eller Ranis som han heter egentligen) flyttade till villagatan!

Kanske är det samma kattkvinna? Kolla med mamma eller pappa om de minns vem det var.

Lycka till!