tisdag 2 augusti 2011

Dag 2 på Öland

Resan hit till Öland gick ganska bra. Hilma hade sönder DVDn till bilen innan vi lämnade vår gata och första frågan om när vi var framme kom redan vid Djulö. Så där sattes ribban för mina förväntningar på resan hit. Men det gick bättre än vad jag trodde utan film, fast det blev mer tjat från hennes sida, annars brukar det vara Maja som måste underhållas.
Så ett stopp blev det för lite lunch och så var vi framme nästan exakt vid två. Maja somnade inte i bilen, men det passade bra eftersom vi satte upp förtältet när vi kom fram och vi fick göra det med "bara" Hilmas hjälp. Hon sov dock bara en timme i vagnen och det blev en sen kväll så båda barnen somnade väldigt lätt igår.

Hur just sömnen skulle bli för alla parter var just det största orosmomentet jag hade inför denna husvagnssemester.
Maja har aldrig sovit i någon annan säng förutom sin egna spjälsäng när vi varit hemma, alltså aldrig emellan oss eller i vår säng. Nu ska Roine, jag och Maja dela säng under denna vecka. Jag kan säga att inatt är det Roines tur att sova i mitten. Dels kommer det en hel del armar och ben farandes under natten, men hon vaknade även inatt och passade på att lägga sig på mig efter en hel del knölande och somnade sen där. Mysigt, kan vissa tycka och jag instämmer helt...ett tag! Att sova med en 11kg tung Maja på magen/bröstet och dessutom ha hennes hår rakt i mitt ansikte under de sista timmarnas vila, var inte så mysigt. Men jag kunde flytta ner hennes mellan oss och sen sova vidare. Vi får se hur denna natt blir då Roine har jouren=).

Nattningen idag var inte lika lätt. Hilma var jättetrött och fick gå och lägga sig för en stund sedan, för att förhoppningsvis vara piggare imorgon. Det blir rätt så intensiva dagar med sol, bad och en massa lek så det är inte så konstigt att dom är trötta. Men Maja hade mycket annat för sig idag när jag skulle lägga henne, som ni kanske kan se...


Det finns mycket saker som man måste inspektera innan man ska sova och jag märkte kanske snabbt att det var lönlöst att försöka få henne att sova, så nu ligger hon i sin vagn ute i förtältet här med oss, men hon har inte somnat än. Så kanske blir det så att jag får ta en promenad om en stund med henne om hon inte somnar snart. Det brukar inte spela någon större roll om vagnen rör sig eller inte. Hon är inte så van att sova i den.

Annars var det rätt så intressant att se hennes insomnings-betéende som hon har för sig innan hon somnar på kvällen.
Så fort hon börjar bli trött och är nära att somna så börjar hon köra med foten fram och tillbaka. Igår åkte båda fötterna upp och ner ett bra tag, det borde vara jättejobbigt (kanske därför hon somnar). Precis innan hon somnar då börjar hon gunga fram och tillbaka på alla fyra, det ser så himla roligt ut. Igår fick jag lägga huvudet i kudden för jag kunde inte hålla mig för skratt. Hon somnade efter bara några minuter och Hilma somnade nästan i en mening, men då var klockan nästan 22.30 också!

Idag har vi badat på poolområdet, då Hilma absolut skulle bada där men hon ångrade sig ganska snabbt och ville till stranden istället. Så efter lite lunch i husvagnen så låg vi vid stranden tills klockan nästan var 17. Imorgon blir det en till stranddag och tors-fredag ska vi besöka Ölands djurpark i två dagar, vi ska bara checka om det är okej med vädret först. Annars blir det ändrade planer.

Jag slipper promenaden, hon somnade i vagnen, nu ska hon bara in till sängen också!

Inga kommentarer: