måndag 6 september 2010

Operation Innetrapp!

Nu har vi börja att renovera trappen på allvar. För några månader sen tog vi bort ett av lagren på ett av de 16 tappsteg, för att se hur det såg ut under och hur vi skulle renovera den. Vi upptäckte att det var ett dunder jobb och la det på is tills nu! Allting handlar om pengar, som alltid! Vi kan lämna trappen som den är till hantverkarna och lägga om allt och bli ca 20 000kr fattigare, eller så kan vi slita själva och måla den istället. Det var tanken från början, jag skulle vilja ha en helt vit trapp och att lite slitage och skavanker här och där, bara skulle vara charmigt. Nu får vi se hur det hela slutar, kan bli nya steg, men att vi lackar dom själva. Annars kommer vi aldrig bli klara och jag tror det blir riktigt bra!

Kanske ska tillägga att när vi köpte huset kom vi överens om att renovera trappen på en gång. Jag ska ta en bild på den så förstår ni. Så efter 5 år i huset, kanske den ÄNTLIGEN kan stå färdig=). Nu slutar inte renoveringen där, eftersom vi ska göra om hela hallen. Så det blir ganska mycket just nu, vi ska även borra bergvärme och då göra tvättstuga i källaren. Där det bara har varit vedpanna och vedförråd förut. Om man hade massa pengar kunde man få ett gäng snickare hit bara, så är det klart på ett kick, men icke!

Så ni vet vad vi gör i höst/vinter!

5 kommentarer:

Nissetroll sa...

Ja det är ju en del att göra med hus, men jag är ädå avundsjuk på er som kan göra allt för er egen skull. Vi måste renovera kök nu i höst, men inte vårt eget utan i en av de andra lägenheterna. Hoppas vi får tag på ett eget hus innan det är dags att måla husets alla fönster...

Camilla sa...

Gud så tråkigt, det förstår jag verkligen!

Var vill ni flytta då, vill ni vara kvar i området? Letar ni aktivt eller? Mycket frågor=)!

Nissetroll sa...

Vi vill bo i Laggarhult/på Öster, men det vill tyvärr alla andra också så husen blir jättedyra. Jag har ju inte ens ett jobb så budgeten är väl sådär, fast vi får väl ut en del för vårt hus. Vi har kollat hela sommaren, men hoppar alltid av budgivningarna för husen blir galet dyra. OK att vi får räkna med att lägga en del pengar, men det måste ju vara ett hus som är värt det.

Camilla sa...

Försöker ni sälja hyreshuset, lite jobbigt att ha det kvar om man inte bor i det. jag kan lovar att der räcker med ett hus=).

Var ni intresserade av Solhemsgatan 3, som ligger bakom er nu? Det var nämligen min bästa kompis som köpte det och dom budade med några, tänkte om det var ni=).

Nissetroll sa...

Japp, det var oss de budade med... Lite tråkigt att vi inte fick det, men det gäller nog att hålla sig till det maxpris man bestämt innan. Men vi trodde inte de skulle gå med så högt för de höjde så himla lite i taget. Men det kommer fler hus, och jag var också lite orolig för att jag skulle bli störd av järnvägen där.

Ja vi ska sälja hyrsehuset. Visserligen drar det in lite pengar, men som du säger - det räcker mer än väl med ett hus att sköta!