tisdag 1 juni 2010

Barnfri kväll=)

Så här såg inbjudningskorten till Majas dop ut, dom kom till de sista hedersgästerna idag=). Bandet som jag knöt runt om tog slut (gick åt mer än vad jag trodde) så jag handlade ett annat och jag vet inte rikigt vilka jag tycker blev finast. Tyvärr tog jag inget kort på dom andra, så ni har inget att jämföra med, men jag blev nöjd med resultatet! Lite pyssel, men personligare att göra dom själv och skönt när dom nu är iväg skickade=).

Idag somnade Hilma 18.15 och då utan saga. Hon har varit så trött dom senaste dagarna och antagligen efter mormors 70 års firande i lördags, då hon somnade i bilen hem runt 22.30. Både igår och idag sov hon in i det sista till 7.40, innan det var dags att göra sig iordning för dagis. Så det ska bli spännande att se om hon sover lika länge imorgon.
Maja somnade för en halvtimme sen, så nu är jag nästan lite rastlös när jag får sitta själv utan någon liten Maja som sällskap. (Roine städar bilen, eftersom hans chef ska åka med honom imorgon.)

Vi har tränat Maja att ta flaska nu i två veckor. Dels för att jag ska kunna vara borta en längre tid och att man ska veta att det fungerar. Till en början gick det inte alls, hon gillade det inte! För ett par dagar sen gick det mycket bättre och ikväll fick hon 90ml ersättning för att se om hon tog det med, inga problem. Tar lite tid, men hon fick i sig det. Den största anledningen till detta är att pappas fyller 50 år på fredag och vi ska ha en fest för släkt och vänner. Jag har varit så sjuk sugen på ett dricka ett glas vin eller två då, har funderat och funderat. Jag kom fram till att pappa fyller bara en gång och Roine får ha "huvudansvaret" för barnen. (Låter lite konstigt, men jag tror ni förstår vad jag menar). Det känns dock väldigt konstigt att få dricka, det var ju ett bra tag sen sist! Jag har till och med köpt en ny fin klänning som jag bara älskar, så nu ser jag framemot festen mer än någonsin=). Se om jag hinner slänga upp en outfit bild innan festen drar igång...
Det finns säkert en hel del åsikter om detta, det tvivlar jag inte om. Det handlar inte om att jag ska supa mig redlös och Roine ska ta hand om två barn och en full Camilla. Men några glas vin under hela kvällen skadar ingen, det blir bara lite jobb dagen efter för mig med allt pumpande. Maja kommer bara behöva äta från flaska ca 2-3ggr och då bröstmjölk, eftersom jag pumpat ur och fryst in. Så det går nog ingen nöd på henne=). Det ska iallafall bli sjukt kul när vi kommer dit, först är det en hel dels förberedelse innan.

Nu ska jag bara njuta av en barnfrikväll=).
Det var väl lördag idag, va?! Tror det, lite choklad, tack!

3 kommentarer:

Nissetroll sa...

Äh, man bestämmer väl själv. Men du vet att du inte behöver pumpa ur i efterhand va? När alkoholen är borta från blodet så är den borta från bröstmjölken också.

Jag kan ibland tycka att det skulle vara skönt på ett sätt att ge flaska, men ändå inte. Får se hur vi gör med Irma, August tog bara mitt bröst så han är helammad i knappt ett halvår och sen delammad tills han var 13 månader, han vägrade ju välling och allt sånt. Gröt gick ju bra, men det är rätt mycket smidigare att amma typ tidig morgon, nätter och så, än att gå upp och laga gröt! Lite enklare att få dem att somna om också, vem vill gå och lägga sig efter att ha fått sitta uppe och äta gröt??

Nissetroll sa...

Och sen gillar ju inte jag vin och öl så jag behöver ju inte för den delen, jag får köra istället när vi ska nånstans...

Fina inbjudningar förresten! Vi gjorde egna till Augusts dop, de blev fina men tog sjukt mycket tid så den här gången orkade jag inte. Vi beställde inbjudningar istället, med foton på Irma på. Gick ju det med, men visst är det finare med egna.

Camilla sa...

Tack för tipset. jag visste inte att man inte behövde pumpa ur för att det skulle försvinna. Fast jag måste nog göra det ändå, så dom inte sprängs=).

Klart att det är smidigt att amma, man har alltid maten med sig. Jag ammade Hilma ett halvår och kommer gör det med Maja med, sen får det vara nog=). Möjligtvis nätter, men vi får se. Det är iaf skönt att veta att hon kan ta flaskan i nödfall.

Det tog lite mera tid att göra inbjudan än vad jag räknat med och bara att besämma sig och hitta allt man har tänkt.
Hilmas inbjudan var lite pyssel med också, men inte så här avancerat=).