onsdag 2 juli 2014

Tack för hjälpen VC..

Fick för en stund sedan ett samtal från en läkare från vårdcentralen Linden. Han ville  att jag skulle sänka min medicin lite granna och då inte som de brukar annars göra, tex från 125mg till 100mg. Nej, han tyckte det var en bättre att jag 5dagar i veckan äter 125mg, en dag 75mg och den sista dagen 25mg!?!? Okej, kanske inte jätte svårt, men det svåra med det hela är att jag inte skulle få nya tabletter i de olika styrkorna utskrivna, utan han tyckte jag skulle dela dom. Då kan jag förtydliga att tabletten är mini liten och är omöjlig att dela från 125mg till 25mg. Jag försökte förklara detta för honom och efter ett par försök skulle han skriva ut en burk på 100mg och det betyder att de ska delas fyra gånger. Under alla år jag ätit denna medicin, ca 15år, har jag aldrig varit med om denna dosering. 
När jag ringde för att boka en tid för provtagning förra veckan så fanns jag inte heller med i deras dator, hur kan man bara försvinna...!? 

Så här liten är den och ska alltså, enligt läkaren, delas från 125mg till 25mg. Det är ju inte ens möjligt. Ärligt talat vet jag inte ens om jag fattat honom rätt, vilken styra som jag ska ta de andra två dagarna i veckan som jag skulle sänka. Efter att ha frågat för tredje gången, så gav jag upp! 

2 kommentarer:

Frida sa...

Välkommen till VC Linden. Du kanske ska ta med dig tabletten in och be honom dela den åt dig. Då kanske även han ser det omöjliga i den ekvationen. Du kan också be om att få träffa en annan läkare. Ni kanske förstår varandra bättre.

Camilla sa...

Tanken har slagit mig med! Jag förstår inte problemet med att sänka hela dosen varje dag istället, har funkat väldigt bra tidigare...