tisdag 18 februari 2014

Shopping med Hilma

"Mamma hur många mjölk ska vi ha, 6st?"
Idag tog jag med mig Hilma in till jobbet för att storhandla, tycker det är så skönt att göra det några/någon dag innan barnbidrag och lön. Hon är så himla duktig att ha med sig och hon älskar det, nu behöver man tex inte visa var hon ska trycka på vågen utan listar ut själv vilken bild hon ska trycka på och vilken vara hon tagit. Hon vet också vilken kattmat, yoghurt och vilket pålägg vi ska ha, så henne har man mer än gärna med sig. Humöret är på topp och är så himla hjälpsam, ibland lönar det sig till och med, idag fick hon välja en glasskartong och förra gången en ny tandborste:). Så otroligt skönt att aldrig höra något tjat om att köpa godis eller chips. Idag frågade hon om vi hade popcorn hemma och sen inget mer, vet inte vad jag gjort för bra för att slippa höra sånt tjat, de har alltid varit så. Maja har brutit ihop en enda gång på alla dessa år och då var det en fredagskväll och ganska förståeligt. Maja kan tjata mer än vad Hilma gör, men det går aldrig så långt till att hon blir arg eller ledsen. Jag är så otroligt tacksam för det! 

Innan vi åkte till Maxi så var vi nere på stan, H&M och Lindex. Hilma är i stort behov av kläder, byxor och jeans börjar både bli för små i midjan och korta i benen och tröjorna är korta i ärmarna. Men jag hittade knappt något jag gillar. Det slutade med ett par jeans och ett par leggings på H&M och på Lindex fick hon köpa tre par trosor, då även dom börjar bli små. Det tråkiga är att allt är så tufft, med dödskallar, nitar och konstiga tryck på allt. Det är ett väldigt stort hopp från 86-122 avdelningen till 128-170 på kläderna. Jättesvårt att hitta kläder till henne nu och lättast är om hon följer med och provar. Eftersom hon är 128cm lång så är även vissa plagg i storlek 128 på gränsen och då behöver hon prova 134 och då kan det bli jättestort istället. Så prova är ett måste, då är det skönt att hon ärvt sin mammas intresse för att handla kläder, inget problem att få in henne i provhytten:). 
Vi får leta vidare efter fler klädersplagg en annan dag! 

2 kommentarer:

Sandra sa...

Lea har varit och är likadan.Visst hon kan från i affären om vi kan köpa något gott, men då är det i så fall fredag eller lördag. Hon vet liksom att hon inte får äta godis någon annan dag. Och något utbrott har hon aldrig (om jag kommer ihåg rätt) fått i affären, har aldrig behövt gå ut eller så. Så skönt! Däremot vet man ju inte hur lillkillen blir, men jag hoppas han blir lika duktig som Lea ;) Lea och Hilma verkar vara rätt lika :)

Nissetroll sa...

Våra barn kan tjata lite men jag tror inte de har fått utbrottt för att de velat ha något. Däremot kan de bli lite osams om vem som ska hämta saker eller köra vagnen.

Tror jag har korta barn, Irma är ca 98 cm och August 120 cm