måndag 16 december 2013

Elvis dop

Lördagen den 14:e december döptes vår son, Elvis Eric Aron, i Lerbo kyrka. Det var bara våra närmsta släktingar och vänner där och min bror Niclas är Elvis gudfar. En perfekt sådan! 




Carin Widén, vår personliga sångerska vid det här laget, sjöng tre låtar:

Kärlekens barn - Linda Bengtzing
Älskade barn
Du är allt (Ni är allt) - Sonja Aldén

Att hitta "nya" låtar var inte det lättaste denna gång. Men av en slump hittade jag Linda Bengtzing's låt Kärlekens barn och bestämde direkt då att den ska vi ha, det här var innan han föddes. Älskade barn hade vi när Hilma döptes och jag tycker den är så otroligt fin och ville ha den igen och eftersom Roine inte kom på någon så fick det bli den. Sen letade jag efter en låt som handlade om familjen, kärleken till alla barnen eller liknande, men hittade ingen. Vi har tre fantastiska barn, är gifta och vi har liksom ett komplett liv och vi ville ha en låt som knöt ihop allt. Så vi (Roine) skrev om Du är allt, så istället för du blev det ni och jag blev vi osv. Det blir så otroligt bra och med Carins sångröst blev allt så himla fint, tyvärr fick vi inte det på film, man kan inte tänka på allt...

Sen ska det helst finnas två psalmer med i dopet, säkert olika från präst till präst, men jag hade för mig det från när Hilma och Maja döptes. Båda dom gångerna hade vi du vet väl om att du är världefull och Tryggare kan ingen vara. En kväll satt jag och sökte på just psalmer och försökte hitta någon ny som vi inte haft tidigare (och med så lite Gud/herre och Jesus i:)). Då hittade jag Tänder ett ljus, som är en ny barnpsalm som jag gillade. Googlade och sökte på You Tube och bestämde mig att försöka få Hilma och Maja att sjunga den. De var med på det på en gång, iaf Maja hon fattade inte bättre och tragglandet kunde börja. De lärde sig den riktigt fort, kanske för att den inte är så komplicerad och ganska kort. Ju närmre vi kom dopet började Hilma tveka och ville inte sjunga längre, så då kom jag på att hon kunde få hålla i ett ljus medan de sjöng. En perfekt lösning, då hon både kände sig stor och lite tryggare, hon fick något annat att tänka på. 

Roine, jag, Hilma och Maja åkte lite tidigare till kyrkan så de fick träna lite med kantorn och Carin. Precis son jag trott vägrade då Maja och hade mycket att utforska i kyrkan istället för att sjunga. Då var det hon som var mest taggad innan, sjöng högst och tränade mest innan. Vi lät henne hålla på ett tag och så fort Hilma och Carin började sjunga lite så stod hon och sjöng en bit bort och det tog inte lång tid innan hon kom fram och sjöng med. Det slutade med att de stod där med en varsin mikrofon i handen och sjöng så himla fint. Jag var så stolt över dom, mina små fegisar. Måste jag skriva att jag hade tårtfyllda ögon?! Det var en liten dröm som gick i uppfyllelse, att barnen skulle sjunga, trodde aldrig i min vildaste fantasi att de skulle göra det när jag kom på idéen, hur gärna jag ville och tjatade. 
Jag tror att luciafirandet dagarna innan hade en positiv effekt på detta, de hade redan sjungit inför folk och var lite varma i kläderna. 
     

Elvis skötte sig exemplarisk och under de två försöka sångerna var han som förtrollad och hade kollat Carin djupt in i ögonen och släppte inte blicken från henne. Hon hade aldrig varit med om liknande! Alla i familjen Sevelin gillar Carin och hon kommer alltid ha en stor betydelse i våra liv, då hon sjungit på alla barnens dop och vårt bröllop. 

Efteråt åkte vi till Valla församlingsgård. Där bjöd vi på fisksoppa med saffran och bröd och sen kaffe, fikabröd och tårta. 


Tack snälla ni som var med på Elvis dop och för alla fina presenter som han fick!

1 kommentar:

Sandra sa...

Åh vilket sammanträffande! Vi hade exakt de psalmerna på Leonels dop och min kompis sjöng "du är allt" på dopet. Så mysigt mer dop:D

Svar på kommentar:Nej jag såg er på midsommarafton i valla, vid fotbollsplanen och inte var du så stor inte. :) leonel vägde 8375 gram och var 68 cm för en månad sen men vi ska till BVC på fredag och se vad han väger:) men gissar på över 70 cm ich över 8,6 kg tror jag. Stora pojkar vi har :D nej speciellt orolig är jag inte heller, de brukar ju springa av sig bebishullet sen. Sen är ju Lea väldigt lång och smal så vi får se hur Leonel blir. Fint namn ni valde förresten :)