söndag 10 mars 2013

Förfina vardagen i bloggar och på Facebook

Maja är sen 2 års ålder varit en väldigt mysig och ett glatt barn. Vi skrattar ofta åt och med henne och det är väldigt sällan hon blir arg eller vi behöver bli arg på henne. Hon har sedan några veckor tillbaka börjat byta kläder på dagarna och väljer gärna själv på morgonen. De dagar vi ska iväg tidigt på morgonen har jag lagt fram kläder till båda barnen. Det är aldrig några problem varken för Hilma eller Maja att ta på sig och alltid utan tjafs. Ibland kan de nämna att de vill ha kjol eller klänning, men de nöjer sig med svaret att de får det imorgon istället. Men konsekvenserna när hon väljer själv är inte alltid det som passar bäst ihop eller som passar någonstans ihop! Som i onsdags tex, se bilden nedan. Men jag skrattade lite åt henne och frågade om vi skulle gå upp tillsammans och hitta en bättre tröja till kjolen och det gick hur bra som helst.

Det är mycket prat om att försköna vardagen som förälder i bloggar eller på Facebook. Men jag gör verkligen inte det! Barnen leker jämt tillsammans och bråkar bara någon enstaka gång och det löser de alltid själva. Idag fick vi säga till båda barnen att ta på dig ytterkläderna igen och gå ut på tomten och städa upp allt se hade lekt med efter dagis. Det var inte populärt och Hilma blev arg och stampa med fötterna men det är ungefär så vi behöver säga till dom. Städa sina rum är inte heller något de gillar. Efter ha lekt där uppe i en hel dag, från morgon till kväll, så kan jag förstå att de är jobbigt att ta tag i det, vem hatar inte att städa!? För väldigt mycket saker brukar vara utspridda över hela övervåningen. Men oftast löser vi det genom att hjälpa dom lite på traven och då brukar det gå galant.

Jag kan förstå att detta kan reta gallfeber och svida för många att läsa! Men det här är våra barn. De älskar att leka med varandra, dagar igenom leker de rolleker tillsammans, med sina dockor. Vissa dagar får man hjälpa dom på traven men har de börjat så vill man inte störa. När vi varit hemma några dagar och inte gjort något speciellt brukar de börja klättra på väggarna och är svåra att underhålla. Då kan det bli lite bråk, men det är kanske inte så konstigt. Hilma har även börjat testa lite saker som hon egentligen inte får, men det hör bara till hennes utveckling och oftast är det inte så stora grejer. Men jag känner mig också väldigt glad och lycklig i mig själv och jag tror att det smittar av sig på barnen. Vem är inte extra irriterad när man inte mår bra eller tex är trött. Det är då lätt att ta ut det över barnen, inte så konstigt. Eller så är det att vi har väldigt snälla barn...
Hilmas förskollärare beundrar verkligen deras kärlek till varandra och frågade mig i torsdags om de alltid är så här mot varandra. De kramas och pussar alltid varandra och säger hej då innan de går till sina respektive avdelningar och blir alltid lika glada att se varandra på eftermiddagarna. Det har de alltid gjort.
Sen vet jag att det kommer bli jättebra när Hilma börjar förskoleklass och de inte går på samma ställe. Maja kommer få leka mera själv och då också bestämma helt själv. För Hilma styr nog mycket av deras lekar nu och vi märker att hon börjar säga ifrån mer och mer och vill göra på sitt sätt. Så det blir bra för de båda att vara ifrån varandra. Nu går de bara på förskolan 2-2 1/2 dagar/vecka, de andra dagarna leker de tillsammans. I höst går Hilma alla dagar och även Maja 15h på förskolan. Maja har ju blivit så gammal att hon börjar att skaffa sig egna kompisar och det har vi märkt att Hilma tycker är jobbigt. Så det blir bra för dom båda att vara på varsitt håll under dagarna i hösten.

Det kommer säkert också komma en tid då Hilma inte vill att Maja ska vara med och hon vill leka själv. Men just nu funkar allt perfekt och båda är nöjda. Så det kommer vara en perfekt tid för en ny liten bebis:).

Så försköna vardagen och mina inlägg här i bloggen gör absolut inte jag, ifall någon skulle misstänka det:). Alla dagar är självklart inte perfekta och det skäms jag inte för att skriva och berätta för er om.

Inga kommentarer: