fredag 19 mars 2010

Elaka...eller?!

Från och med denna vecka har vi börjat ta i med "hårdhanskaran" när det gäller napp- och vällinganvändningen. Under den sista graviditetstiden och nu i början så har Hilma fått ha nappen mer än vanligt. När vi flyttade in henne i sitt nya rum så fick nappburken en lägrenivå och hon når att ta en själv. Nu har vi ändrat på det och hon har bara haft nappen på kvällen när pyjamasen är på.

Vi bestämde oss för att ta bort vällingen efter att hon blivit frisk och det är hon nu, så succsessivt tar vi bort den från henne nu och jag tror att vi ska lyckas.
Vi började med att säga att hon skulle ge Maja vällingen och flaskorna i påskägget och så skulle hon få en cykel. I förrgår klippte vi napparna till flaskorna och sa att dom gått sönder. Hon accepterade det direkt och skrattade lite och sa att det var tokigt och att vi skulle handla nya, men hon ville fortfarande ha välling. Då fick hon välling i mugg och efter en svälj så berättade hon för Roine att vällingen som han gjort inte var god. Så hon ställde den på bänken och sen var det inget mera med det och likadant var det igår. Idag var hon för trött för att fråga efter den och somnade direkt (kvällarna ser oftast ut så). Jag tror att på detta sätt tar man inte ifrån henne vällingen utan hon får bestämma själv om hon ska ha eller inte. Eftersom det är sugbehovet hon är ute efter och inte själva vällingen, ska det nog inte ta så lång tid innan den är borta helt.
Både Roine och jag tyckte lite synd om henne och kände oss elaka mot henne när vi klippt napparna och sa att dom var trasiga. Hon tog det trots allt bra ändå, så det kändes skönt.

Jag har nu börjat påverka henne lite om att lämna napparna hos tomten i sommar på Tomteland. Än så länge lyckas jag inte så bra, men vi får väl se. Jag tror inte det är så svårt, men jag vill inte ta bort allt från henne just nu när allt är så nytt ändå men en syster och vällingen. En sak i taget räcker!

Så lycka till till oss och nu är det fredagsmys!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att ni är väldigt smarta föräldrar. Sådär smarta va inte vi, Julia fick vatten i sin flaska i stället och det va spännade en kväll. Visserligen så gick det smidigare än vad vi hade anat. Men ni är inte elaka utan smarta. Lycka till me nappen i sommar det kommer gå bra! Kram Malin & Julia

Camilla sa...

Roligt att du skriver, allt bra med er och magen? Nu är det väl inte långt kvar?

Anonym sa...

Jag är genomförskyld och hostar konstant känns det som, inte direkt va man har lust med 8 dagar innan beräknad förlossning, då vill man helst spara på alla krafter som finns. Men annars är allt bra med oss. Kram Malin

Camilla sa...

Usch, då får vi hålla tummarna att du hinner bli frisk innan bebisen planerar att komma ut. Lycka till=).