onsdag 20 november 2013

Frisören på Ringvägen

Vad ger man för straff för en klippning på lillasyster, som dessutom blev bra!? Hon vill ju bli frisör när hon blir stor. Jag trodde verkligen inte hon skulle göra något sånt, snarare Maja. Som tur är det ganska jämt taget på båda sidorna. Jag vet inte om planen var så från början, men det blev en etapp-klippning och det blev som sagt ganska bra. 

Jag har god lust att straffa henne med att inte gå på sitt första skol-disco som är på fredag, men det känns ganska viktigt att hon får gå på det. Inget lördagsgodis eller inte leka med kompisar!? Vi är inte vana att straffa våra barn efter sånna här "grova" saker. Oftast handlar det bara om att de inte lyssnar på oss och gör som vi vill eller bråkar med varandra, då räcker rummet som bestraffning och ett förlåt efteråt (detta händer max 1ggr/månad, knappt det). Men nu vill jag att hon verkligen ska förstå att man inte gör så här. Även om det inte är det allra bästa med straff så är det effektivt och jag tror inte hon tar till sig det man säger lika bra genom att bara prata med henne. 

Berätta gärna hur ni skulle ha gjort! 

Inga kommentarer: