torsdag 22 augusti 2013

Fröken frågvis

Idag (egentligen redan igår) kände jag att vi inte skulle ha haft Maja hemma denna vecka utan att hon skulle fått börjat förskolan samtidigt som Hilma börja skolan i onsdags. Jag trodde att det skulle vara bra för Maja att vara hemma med oss och få följa med och hämta Hilma i skolan och se hur det ser ut där. Men jag har ångrat mig nu, kanske lite sent och det är lätt att vara efterklok=).

Hon har varit på mig som en igel och lämnar mig inte själv många stunder, dessutom går munnen i ett. Varför gör du så? Vad ska du göra? Tex som kom hon ut i köket när jag fixade min frukost (barnen äter med Roine lite tidigare än mig) och jag hällde upp juice i ett glas och yoghurt i ett annat. Då kommer frågan "varför har du två glas?". Jag blir galen, det är frågor om allt.
Jag vet att det är en utvecklingsfas, men det kan väl vara med måtta iaf. Sen tror jag att det är jobbigt för henne att Hilma inte är hemma med henne, det märks även tydligt när Hilma är hos någon kompis och leker och Maja är hemma själv med oss. De är så himla vana att leka tillsammans och de gör inget annat när de är hemma, de leker ALDRIG själva. Något som är mycket positivt som nu har blivit jobbigt för Maja. Jag har försökt med allt dessa dagar och försökt hjälpt henne att komma igång och leka, men hon vill ingenting och så fort Hilma kommer hem så är de igång igen.
Så det ska bli spännande att se hur det går för henne på förskolan, även där har Hilma funnits när de är ute och leker. Maja lekte nästan alltid med Hilma och hennes kompisar eller Hilma med hennes. Nu får hon klara sig själv. Jag hoppas att det går bra och att lämningen inte krånglar, visserligen inte så konstigt om hon är osäker efter 10 veckors sommarlov. Men på måndag är det nya rutiner och Elvis och jag får några timmar själva hemma, ska bli riktigt skönt känner jag!
Fröken frågvis som går mig på nerverna just nu, men kan man göra annat än att älska henne! Inte lätt att vara liten❤. 

Idag hade jag en inbokad klipptid vid 10.00. När jag gjort mig och Maja iordning och väckt Elvis för amning och klädbyte så satte vi oss i bilen. Hittills gick allt ganska bra förutom att min frukost fick stå framme på bordet och den kissiga blöjan låg kvar på golvet. Då startar inte bilen!!! Då var jag nära att bryta ihop och ringa och avboka tiden. Men istället var det bara att ta ut barnen och vagnen igen och ta en snabb promenad istället hem till mamma för att låna hennes bil. Alla frågor som kom från Majas mun då fick inte allt för bra svar, om de fick några överhuvudtaget... Lämnade barnen hos mamma och den timmen egentid jag fick då, var minst sagt välbehövlig. Jag passade även på att boka en tid för nagelförstärkning, som jag längtar. Ska bli så roligt att få fina naglar igen, det blir lagom till utlandsresan.

Jag och Elvis har även hunnit med ett läkarbesök på BVC och nu är han 58cm och väger 6070g, så han följer sin kurva fint och blev godkänd av läkaren. Så 1kg på 6 veckor och 5cm, så det är inte så konstigt att de flesta 56 kläder är för små=).
Vi var även inne till Polisen och fixade pass till barnen, så där försvann över 1000:- på 20 minuter. det var inte det lättaste att ta bild på Elvis, eftersom varken en annan eller våra fingrar fick vara med på kortet, att hålla en snart 6 veckors bebis på ett bra sätt var lite det lättaste. Dom ville helst att han skulle kolla in i kameran också, men de blev tillslut nöjda över att hans ögon syndes. Så nu är vi snart redo för utlandet, med namnet Sevelin i passet istället för Svensson.

Nu blir det snart läggdags, det är en ny dag imorgon!

Inga kommentarer: