tisdag 3 februari 2015

Orsa Grönklitt

Dagarna går även här i fjällen i ett och bloggen är verkligen inte prio ett (förlåt, det var inte meningen att det skulle rimma). 
Det är två olika tider till skidskolan, när Majas är slut så är det 15minuter till Hilmas börjar och efter det är det lunch, så då har halva dagen gått:). Att få ihop dagarna med olika viljor och alla tider, är inte alltid lätt, men efter två dagar här så börjar vi nu får lite rutin. 

Maja grät sig igenom skidskolans först dag och vi trodde det skulle bli svårt att få henne att fortsätta gå. Vi åkte till skidbacken efter lunch i måndags med Wilton och Maja och lät de åka lite och helt plötsligt hade båda två åkt lift själva. Så idag gick skidskolan jättebra och de har blivit så himla duktiga. Maja åker nu helt obehindrat lift själv, både fångar och släpper den. Jag kan stå nedanför backen och bara titta på henne och hon lyser som en sol när hon kommer. Efter skidskolan idag berättade hon stolt att hon varit längst uppe i backen, åkt hela vägen själv och att hon dessutom också kan bromsa. Det tackar vi för...
Hilma däremot fortsatte där hon slutade förra året och är jätte duktig. Hon älskar skidskolan och henne lämnar man där och sen ser man inte henne mer tills den är slut. Ibland kommer de åkandes förbi stugan, bästa backen, enligt henne själv. Jag har än så länge inte åkte något med henne, Roine har fått åkt så har jag varit med Elvis och varit med Maja i skidskolebacken på eftermiddagarna. Men det gör mig inte så mycket, ska jag erkänna så blir jag bra nervös över att titta på Hilma när hon kommer farandes nedför. Helt orädd åker hon de flesta backarn med sin morfar, pappa och Jimmy. Men imorgon ska jag försöka hitta en tid som passar hela familjen, så jag kan åka lite längdskidor. 

Det är första gången vi är här i Orsa Grönklitt, vi har tidigare bara åkt till Lindvallen. Än så länge tycker jag det är jättebra, särkilt vi som har barn. Lagom med backar och många bra backar för barn. Det är dessutom inte speciellt mycket folk och än så länge inte en enda kö till liftarna, i jämförelse med Sälen, där man ibland kan få stå ett tag vid de större backarna. Sen är det mycket annat som kanske är bättre i Sälen, men just skidåkningen är toppen. Även stugan är väldigt rymlig fast vi nu bor 11 personer i den och på torsdag kommer det två till, den ligger precis vid backen, så för dom som åker så är det bara att gå ut genom ytterdörren och åka ner. 

Det är en hel del snö, vid sidan av liften och backen lekte vi ett tag idag och snön räckte mig till en bit över knäna och då var jag nog inte hela vägen ner till marken. Det är även rätt så kallt med ca -11 grader och lite blåst. Idag blev det lite mellis/fika i värmestugan innan Hilma, Maja och Wilton var på Bärras (Grönklitts maskot som är ett blåbär) födelsedagskalas och det börjar bli väldigt svårt att hålla Elvis ifrån kakorna... Antar att sådan far sådan son, passar väldigt bra in på honom:). 

Inga kommentarer: