måndag 20 juni 2011

Magkatarr, usch!

I lördags var det dags för lite personalaktivitet, en liten fest i Baggetorps byggdegård, en mycket trevlig sådan.

När jag vaknade i söndags mådde jag rätt så bra, bättre än vad jag trodde jag skulle göra iallafall. Men den känslan varade inte så länge. Jag öppnade en Coca-Cola och drack två små klunkar av den och plötsligt högg det till i övre magen och jag fick lägga mig ner på golvet och sen blev jag helt kallsvettig. Det var det enda jag fick i mig fram till klockan 18, då jag åt en liten portion mat och efteråt kände jag detta i magen igen. Under hela dagen så var jag öm precis nedanför revbenen och efter lite googlande så fick jag fram diagnosen magkatarr. Allt som står om det stämde in på hur jag kände och mådde.

Jag hade hoppats att jag skulle sova bort det och att jag kunde gå till jobbet idag. Men eftersom jag har fått i mig lite smootie fram tills nu och så fort jag dricker lite för mycket så gör det ont så sjukanmälde mig idag. Det är midsommarvecka och allt, jag vill ju jobba!

Jag läste mig till att magkatarr utlöses dels av dålig mat, alkohol och stress.
Jag tycker att det är så konstigt att jag får det just nu. Jag äter alltid två lagade måltider om dagen, lunch och middag. Frukosten är kanske inte den största och bästa, men så har det alltid varit. Jag kan inte tycka att detta är så konstigt!?
Alkohol drack jag i lördags och det blir inte allt för ofta jag dricker något och när jag väl gör det är det på fest och man blir lite onykter. Inte heller något konstigt egentligen, men det kan absolut ha gjort att detta utlöstes. Alkoholen kan jag förstå mer än maten, där ser jag inte att vi äter något olämpligt. Det är klart att vi äter pizza, chips och godis här hemma, men inga mängder och inte mer än någon annan.
Det är väl stressen jag kan se som den största fienden. Visserligen är jag inte så mycket mer stressad nu än vad jag annars brukar vara. Jag kan visserligen känna att det har varit mycket ett tag och stora saker som ska planeras och genomföras. I lördags var det personalfest, där jag var en av fyra som var festfixarna. Det var lite att fixa och ordna med men inget jättestort. Imorgon fyller min prinsessa 4 år och det ska vi självklart fira. Tårta och kakor ska bakas idag, städa av nedervåningen, duka och till sista slå in paketen. På fredag ska vi ha midsommarfirande här hemma och vi ska dela upp mycket. Men ändå är det mycket som bara vi kan fixa, så är det ju alltid när man har gäster. Sen nästa vecka ska Hilma ha sitt barnkalas och det ska planeras lite till det. Jag är en person som inte gör saker halvdant och det är kanske det jag måste lära mig. Men det är svårt att få en gammal hund att sitta.

Jag skulle kunna sitta här hemma i soffan nu medan Maja sover och Hilma är på dagis och bara ta det lugnt. Men då blir jag stressad över hur vi ska hinna allt innan imorgon. Så nu har jag slagit in hennes paket och gjort tårtbotten, nu är det bara resten kvar... En ond cirkel!

Min syster skulle fixa något på Apoteket som var receptfritt som de ger sina patienter när de kommer till akuten med dessa besvär. Hoppas det hjälper så jag kan fira min lilla tjej imorgon utan att ha ont. Jag vill kunna äta tårta med henne, utan att få en kniv i magen.
Jag hoppas verkligen det här ger sig, för detta är inte alls roligt.

1 kommentar:

Marie sa...

Jag har IBS och får rätt ofta "attacker" med magbesvär som dina och jag ser inget som helst samband med matvanor och stress så det kan nog vara annat som spelar in. Jag funderar på om hormoner kan påverka, jag har haft jättemycket besvär som gravid (även långt innan magen blir stor och trycker) men varit helt besvärsfri hela tiden när jag ammat trots att jag då både varit stressad och ätit fort. När jag får besvär brukar några dagars Loseckur hjälpa rätt så bra. Några gånger har jag haft större attacker och fått lite Morfin på akuten, men oftast går det över.
Hoppas du blir bra snart.