onsdag 13 februari 2013

Recept på semle muffins

Här kommer receptet på mina semle muffins som jag har hittat på lite själv. Idéen fick jag från en annan sida, men jag har gjort min alldeles egna variant eftersom jag har världens godaste recept på kardemummakaka som jag gjorde till muffins istället. Tidigare har jag använt detta recept och haft i några hallon i varje form, de blir också väldigt goda.

Men till receptet behövs:

100 g rumsvarmt smör eller margarin
3 dl socker
1 ägg
1 msk grovt stött kardemumma
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ½ dl mjölk

Rör smöret och sockret, tillsätt ägg och kardemumma. Blanda vetemjöl med bakpulver och tillsätt växelvis med mjölken. jag brukar använda lite till mjölk än vad som står i receptet. Skulle man göra kakan som står i receptet, så ska man hålla smeten i form med löstagbar form ca 24 cm och strö på pärlsocker. Grädde kakan i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 45 minuter. Denna kaka behöver man inte frysa på flera dagar och är fortfarande lika god.

Men jag satte ugnen på 200 grader och gjorde 1½ sats och då räckte det till 24 st muffins. Tiden i ugnen vet jag inte exakt eftersom jag gör de på känn, men ca 15-20 minuter.

Sen skar jag av en liten hatt på dom och fyllde de med riven mandelmassa utblandat med vaniljkräm, grädde och florsocker på toppen. Supergoda!

(Tyvärr hann jag inte få någon bild på de eftersom gästerna kom när jag stod och fyllde semlorna, det blev lite stressigt, som alltid när man har kalas.)
 

Inga kommentarer: