tisdag 17 november 2009

Hilma har fått sin spruta

Idag var det dags för Hilma att få sin spruta mot svininfluensan. Kallelsen kom igår på posten och idag var det dags. Jag funderade ett tag på vad som var ett mest pedagogiskt sätt att förklara vad som väntade. Jag vet inte om det var det bästa sättet, men det slutade med att vi gick upp och hämtade hennes favorit nalle Frasse från sängen och sen var det dags för honom att få sin spruta. Eftersom jag tar en spruta om dagen, så har jag en hel del ligger. Så jag tog en sådan och sen fick Hilma hjälpa mig att "låtsasspruta" Frasse och självklart fick han ett plåser efter det.

Idag jobbar Roine och jag om varandra så jag sa till Hilma att vi skulle åka till pappasjobb (det är oftast bara pappas jobb) efteråt, men första skulle hon ta sprutan! Allt gick enligt planerna, hon var jätteduktigt när det var väntetid i en timme... Så fort vi kom in till "sprutrummet" och alla sköterskor satt uppradade så började hon gråta och ville inte ha någon spruta längre. Så fort hon stack henne blev hon jätte jätte ledsen och det var nästan så att jag började gråta. Jag tyckte så synd om henne! Efteråt så ville hon bli buren, för det gjorde så ont i benet! Jag brukar säga till henne att mamma inte kan det, men idag hade jag inte mage att säga ifrån.
Sen fick hon åka till pappas jobb och handla en tablettask och sen gick allt över=). Nu återstår det att se om det kommer någon feber som följd att vaccinet. Då är det bara att vabba...

2 kommentarer:

Marie sa...

Fick hon sin spruta i benet? August fick i armen, men det gick jättebra!
Hoppas de slipper biverkningar.

Camilla sa...

Dom frågade hur gammal hon var och då sa hon att då kan vi ta i benet, för där gör mindre ont! Klart vi tar i benet då...men det verkade inte hjälpa så mycket för hennes del=). Hoppas verkligen att det inte blir några biverkningar.